12/25/2013

از خوشگذرانی های شخصی...

از خوشگذرانی های بی مانند شخصی ام، تنهایی وول خوردن در میان کتابهای دسته دو و گرد نشسته و یافتن غیرمنتظره کتابیست که گمانش را نمی کردی یکهو آنجا ببینی اش. کتابی که با نازلترین قیمت، گویی سالهاست چشم انتظار خواننده و خریدارست.خوبی انبوهِ کتابهای دسته دوم هم، همین جستجوگری لذت بخش و پیش ببنی ناپذیری کتابهای یافتنی ست. داستان وقتی لذت بخش تر میشود که کتابی غنیمتی را، با قیمتی شبه رایگان پیدا میکنی.در این احوالات،البته بی قیاس!، همیشه به یاد ماجرای علامه طباطبایی می افتم و یافتن اتفاقی شرح کمیابی از رسالات ابن سینا در بساط یک دستفروش کنار خیابان. فهمیدنی که دغدغه شب و روزش شده بود و معجزه آسا در بساط یک دستفروش نشسته بود.
خوشگذرانی منفردانه این دفعه، در یکی از اندک کتابفروشی های قدیمی ای شد که پاتوق اهل فرهنگ اصیل و سالخورده شده شهرست. پاتوقی که بهانه تجدید خاطره  و گپ چندین پیرمردیست که افتخارات و وجهه و اعتبارشان محصور در عکس های قدیمی شده است که آویزان دیوارست. لب تر میکنی، کوهی از حرفهای انباشته شده و خاطرات ناگفته شان لبریز میشود. بیشتر از درآمدزایی، بهانه و مکانیست برای نپوسیدن و اعلام زنده بودن و بقا داشتنِ همچنان در خدمتگذاری به معرفت و آگاهی. در طلب اجاره ای بالا، میتواند این همه صفا را به هم بزند و پول خوش نشینی مغازه را به جیب بزند.اما این کار را نمی کند. راستش را بخواهید، می بینمشان، در خاطرم آینده جمع هایمان را در صورت زنده بودن و پیر شدن،تجسم میکنم.

در میان کتابهای خاک گرفته شان سرک میکشیدم. چندین کتاب ارزشمندِ ارزان، برداشتن من را منتظر بودند.منتخب اخلاق ناصری خواجه نظام الملک به تصحیح استاد جلال الدین همایی، 1000 تومان!. قیمت را در صفحه ابتدایی شان با مداد، معاون 33 سال بازنشسته شده ی دبیرستان پهلوی سابق و فروشنده سالخورده شده ی امروز نوشته است. از خاطرات قدیمش میگوید. از دانش آموزان برجسته شده اش، از عطاء مهاجرانی و ....  .مکتوب بیان های آیت الله طالقانی در برنامه قرآن در صحنه ابتدای انقلاب 500 تومان!.جمال انسانیت یا تفسیر سوره یوسف  مرحوم صالحی نجف آبادی ، با آن مجلد قدیمی و خاطره انگیز و جلد شده با پلاستیک که خبر از صاحب سابقی کتابدوست و خوش سلیقه میدهد ،2500 تومان....!

بر روی جلد ساده و قدیمی کتاب، مصرعی بسیار عمیق نقش بسته است. و این چند روز ذهن من را به خودش مشغول کرده است.
بی گناهی کم گناهی نیست در دیوان عشق/ یوسف از دامان پاک خود به زندان رفته است...!
علاوه بر آن، تقدیم کتاب و جمله مرحومِ رنجدیده و محقق، صالحی نجف آبادی در ابتدای کتاب عجیب بر دلت می نشیند.
تقدیم به صاحبدلانی که از گمراهی وآلودگی بشر رنج می برند و دلشان برای گمراهان بدبخت می تپد و نجات جهان سرگردان کنونی را در پیروی از مکتب سعادت بخش انبیاء می دانند. تقدیم به جوامع علمی دلسوز و دانشمندان انسان دوستی که با یوسف صدیق هم آهنگ شده و با تمام نیروی علمی خود می کوشند که راهی به سوی هدایت افکار آلوده و تربیت جوامع منحرف باز کنند و انسانیت را از سقوط در گرداب بی ایمانی و فساد اخلاقی همگانی نجات بخشند.
هیچ کسبی و هیچ مغازه ای و هیچ شغلی ، این همه درد و رنج و کمال و تعالی و خدمت به آدمی را در چند متر نمی تواند گرد هم جمع آورد، جز کتابفروشی... چه والاتر اینکه سابقه چهل پنجاه ساله هم در پیشینه خود داشته باشد.

به هر حال، خوشا به حال آنهایی که درد انسان دارند و برای این درد ، قدم بر میدارند و چه ارجمندتر اینکه، از خدای انسان و برای نزدیکی به او،از او قوت و یاری و الهام میگیرند.

No comments:

Post a Comment